Δευτέρα 18 Μαρτίου 2013

ΚΡΗΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ



Απάντηση στην 1η ερώτηση
Η Κρητική Λογοτεχνία είναι πολύ πλούσια και σημαντική και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πορεία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Η άνθιση της Κρητικής Λογοτεχνίας οφείλεται στην οικονομική και πνευματική αβνάπτυξη που παρατηρήθηκε στην Κρήτη κατά την περίοδο της Βενετοκρατίας. Κατά την περίοδο αυτή η ειρηνική διαβίωση και η επαφή με έναν αναπτυγμένο πνευματικά και πολιτιστικά λαό ήταν οι παράγοντες που οδήγησαν στην καλλιέργεια της παιδείας και των γραμμάτων αλλά και στη Λογοτεχνική παραγωγή.
Κατερίνα Αναστασιάδου Α΄1
Απάντηση στην 2η ερώτηση 
Η λογοτεχνική παραγωγή της Κρήτης κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας είναι πλούσια ποιοτικά και ποσοτικά καθώς και ιδιαίτερα σημαντική για τη μετέπειτα πορεία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. 
Τα βασικά χαρακτηριστικά της είναι:
- Ηρωική αντήληψη της ζωής
- Συναίσθημα χρέους προς την πατρίδα, τη θρησκεία, την οικογένεια
- Αγάπη για την ελευθερία
- Εξιδανίκευση του έρωτα και της γυναίκας
- Ιπποτικό πνεύμα που μπορεί να οριστεί γενικά ως χρέος του ανθρώπου προς τον εαυτό του
Ματίνα Γρεασίδου
Χρήστος Γκούντελης
Α'1
Απάντηση στην 3η ερώτηση
Οι σπουδαιότεροι εκπρόσωποι της Κρητικής Λογοτεχνίας ήταν ο Ιανός Λάσκαρις, ο Μιχαήλ Αποστόλης, ο Στέφανος Σαχλίκης, ο Μαρίνος Φαλιέρος, ο Μπεργαδής, ο Λεονάρδος Ντελλαπόρτας, ο Μανόλης Σκλάβος, ο Ιωάννης Πλουδιαδηνός και πάνω απ' όλους ο Βιτσέντζος Κορνάρος και ο Γεώργιος Χορτάτσης.
Κατερίνα Αναστασιάδου Α΄1 
Απάντηση στην 4η ερώτηση
Το πρώτο έργο που μελετήσαμε είναι ο "Ερωτόκριτος" του Βιτσέντζου Κορνάρου και η υπόθεσή του εν συντομία είναι η εξής:
Ο Ερωτόκριτος ερωτεύεται την Αρετούσα, κόρη του βασιλιά Ηράκλη της Αθήνας και οι δύο νέοι περνούν πολλές περιπέτειες μέχρι τελικά να οδηγηθούν στο γάμο. Οι  περιπέτειες αυτές δείχνουν έντονα το πείσμα τους και τη μεγάλη τους αγάπη που είναι ικανά να προσπεράσουν κάθε εμπόδιο που προβάλλει η αυταρχικότητα του πατέρα βασιλιά. 
 Το δεύτερο έργο που μελετήσαμε είναι η "Ερωφίλη" του Γεώργιου Χορτάτση και η υπόθεσή του εν συντομία είναι η εξής:
Η Ερωφίλη είναι κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου, Φιλόγονου. Μαζί με την Ερωφίλη μεγαλώνει και ο Πανάρετος με τον οποίο η Ερωφίλη στην αρχή είχε φιλικές σχέσεις, αλλά μετά εξελίχτηκε η φιλία τους σε έρωτα. Ο Πανάρετος μετά από έναν πόλεμο παντρεύτηκε την Ερωφίλη κρυφά. Όταν το έμαθε ο βασιλιάς, δεν μπορούσε να το δεχτεί και μάλιστα  θέλησε να την παντρέψει με τον βασιλιά της Περσίας. Η Ερωφίλη δεν μπορούσε να δεχτεί την παράλογη πρόταση του πατέρα της και επέμενε στον έρωτά της για τον Πανάρετο. Ο Πανάρετος, τελικά,  βασανίστηκε από τον Φιλόγονο και η Ερωφίλη αυτοκτόνησε.
Το τρίτο έργο που μελετήσαμε είναι ο 'Κατσούρμπος" και η υπόθεσή του εν συντομία είναι η εξής:
Ο Νικόλός αγαπά την Κασσάνδρα, της οποίας η θετή της μητέρα την προωθεί ώστε να γίνει ερωμένη του γερο-Αρμένη. Ο Νικολός προσπαθεί να εμποδίσει τη σχέση αυτή. Τελικά η Κασσάνδρα αποδεικνύεται η χαμένη κόρη του γερο-Αρμένη και τελικά η Κασσάνδρα παντρεύεται αυτόν που αγαπά. 
Καλοτραπέζη Μαρία, Καλτζίδου Χαρά, Γιαρίμπαπα Μαρία
Α'1
Ο Βιτσέντζος Κορνάρος ήταν Έλληνας ποιητής. Θεωρείται ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της Κρητικής Λογοτεχνίας, συγγραφέας του αφηγηματικού ποήματος, Ερωτόκριτος και πιθανώς του θρησκευτικού δράματος "Η θυσία του Αβραάμ". Ο ίδιος στο τέλος του έργου του μας δίνει κάποιες πληροφορίες για τη ζωή του. Τεννήθηκε στη Σητεία στις 26 Μαρτίου του 1553, ήταν γιος του Ιάκωβου Κοορνάρου και της Ααμπέτας Ντεμέντζο και είχε έναν αδελφό, τον Ανδρέα Κορνάρο. Υπήρξε μέλος ενός λογοτεχνικού συλλόγου, της Ακαδημίας των Παράξενων, που είχε ιδρύσει ο αδελφός του, Ανδρέας. Έζησε στη Σητεία μέχρι το 1580, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκε στον Χάνδακα και παντρεύτηκε τη Μαριέτα Ζένο. Αποκτήσανε 2 κόρες, την Ελένη και την Κατερίνα. Πέθανε στον Χάνδακα το 1613 από άγνωστη αιτία και θάφτηκε στο μοναστήρι του Αγίου Φραγκίσκου.
Ο Γεώργιος Χορτάτσης ήταν Κρητικός θεατρικός συγγραφέας της περιόδου της ακμής της Κρητικής Λογοτεχνίας. Έγραψε τα έργα: "Ερωφίλη" (τραγωδία), "Κατζούρμπος" (κωμωδία) και "Πανώρια" (ποιμενικό δράμα). Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς έζησε αλλά πιθανότατα γεννήθηκε στα μέσα του 16ου αιώνα και πέθανε στις αρχές του 17ου αιώνα. Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα να είχε σπουδάσει στην Ιταλία. Ωστόσο είναι βέβαιο πως παρακολούθησε το σύγχρονο με αυτόν, ιταλικό θέατρο και γνω΄ριζε τους κλασικούς Λατίνους συγγραφείς. 
                                                                                                                Γιώτα Βισέρη, 
Νάνσυ Βισέρη
                                                                                                                                                             Α΄1
Απάντηση στην 5η ερώτηση
Στα αποσπάσματα που μελετήσαμε εντοπίσαμε κάποια χαρακτηριστικά ως προς τη γλώσσα και τη θεματολογία. Ως προς τη γλώσσα έχουμε δημώδη βυζαντική με κάποια κρητικά διαλεκτικά στοιχεία αλλά και το κρητικό ιδίωμα πάνω απ΄ όλα. Υπάρχει στους στίχους ο ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος, με ομοιοκαταληξία. Ως προς τη θεματολογία τα ποιήματα έχουν ηθικοδιδακτικό περιεχόμενο με κάποια ίχνη θρησκευτικότητας, αλλά και δραματικό περιεχόμενο. Κυριαρχεί ο έρωτας, το ιπποτικό πνεύμα αλλά και η ηρωική αντίληψη της ζωής με έντονη τη συναίσθηση του χρέους για την πατρίδα, την οικογένεια και την αγάπη.
                                                                                                                Γιώτα Βισέρη, 
Νάνσυ Βισέρη
                                                                                                                                                            Α΄1 
 Απάντηση στην 6η ερώτηση
Οι τερτσίνες είναι στροφές τρίστιχες. Της πρώτης στροφής του ποιήματος οι δύο ακρινοί στίχοι, δηλαδή ο πρώτος και ο τρίτος, ομοιοκαταληκτούν μεταξύ τους. Καθεμιάς από τις άλλες οι δύο στίχοι ομοιοκαταληκτούν με το μεσαίο στίχο της προηγούμενης. Το ποήμα το κλείνει ένας στίχος μόνος που ομοιοκαταληκτεί με τον μεσαίο της τελευταίας τρίστιχης στροφής.
Στο απόσπασμα της Ερωφίλης που μελετήσαμε οι ομοιοκαταληξίες έχουν ως εξής:
πείνα-απομείνα
καταραμένη -σηκωμένοι - οικουμένη
συναφορμά σας - όνομά σας - ατυχιά σας
παιδέψει - πέψει - φαρμακέψει
'ρθείτε - κρατείτε - θεωρείτε
ξορισμένη - σφαλισμένοι - αναπαημένοι
μπορούσι - πολεμούσι - μισούσι
                                                                                                               Γιώτα Βισέρη, 
Νάνσυ Βισέρη
                                                                                                                                                            Α΄1 

Απάντηση στην 7η ερώτηση
Ο ρόλος του χορού στην τραγωδία είναι να διαμορφώνει το κλίμα του έργου, να φωτίζει τους ήρωες και να προβάλλει με το πάθος του τα μηνύματα του ποιητή. Αυτό το κάνει νοηματικά και λεκτικά, ηχητικά και μουσικά, κινησιακά αλλά και πλαστικά. Ο χορός στην Ερωφίλη καταριέται την απληστία του πλούτου και την πείνα της δόξας. Ο ρόλος του είναι να σκοτώσει τον Φιλόγονο από αντίδραση, γιατί δεν αντέχει άλλο την ανθρώπινη μιζέρια, δεν αντέχει τους πολέμους, τις συμφορές και τις δυστυχίες που προκαλούν το χρήμα και η δόξα. Ο χορός λοιπόν κι εδώ προβάλλει τα μηνύματα του ποιητή με πάθος.Το χορικό αυτό της Ερωφίλης μπορούμε να το συσχετίσουμε με το χορικό της Αντιγόνης του Σοφοκλή. Και οι δύο ποιητές μιλούν για την απληστία των ανθρώπων και για την αμυαλοσύνη  στην οποία αυτή τους οδηγεί. Στην Ερωφίλη ο Φιλόγονος παραβιάζει τον νόμο και σκοτώνει τον Πανάρετο. Βάζει το χρήμα και τη δόξα πάνω από όλα, αλλά και φαίνεται ότι όλα μπορεί να τα καταφέρει, λειτουργεί σαν θεός. Αυτό συμβαίνει και στην Αντιγόνη, ο άνθρωπος κατάφερε τα πάντα, έγινε ένας μικρός θεός του κόσμου του, όμως δεν κατάφερε να νικήσει τον θάνατο. Ωστόσο στην Ερωφίλη ο άνθρωπος - Φιλόγονος αποφασίζει και μοιράζει το θάνατο. Πάλι όμως ο ίδιος δεν μπορεί να ξεφύγει απ' αυτόν.
Κατερίνα Αναστασιάδου. Ματίνα Γρεασίδου, Χρήστος Γκούντελης
Α'1
Απάντηση στην 8η ερώτηση
Η  αρχή του ποιήματος είναι γεμάτη από χαρούμενες εικόνες. Ηαυγή που φάνηκε ολόχαρη, τα χόρτα που φύτρωσαν, τα δεντράκια που άνθισαν, ο γλυκός βορράς πυ συσά, τα περιγιάλια που λάμπουν, η θάλασσα που κοιμάται, η ανατολή που γελά, η δύση που καμαρώνει, ο ήλιος που στολίζει τις ακτίνες με λάμψη, τα πουλιά που κελαηδούσαν χαμηλοπετώντας και που σμίγουν. Οι εικόνες της φύσης που περιγράφονται στο απόσπασμα είναι σίγουρα όμορφες και επηρεάζουν την ψυχική διάθεση της ηρωίδας, η οποία μέσα στη σκοτεινή φυλακή που βρίσκεται παίρνει κουράγιο και μεγάλη χαρά. Όλες αυτές οι εικόνες μπορούν να θεωρηθούν ως ευνοϊκό σημάδι. Αυτή η κατάσταση επηρεάζει, λοιπόν, θετικά την ηρωίδα και της δίνει το μήνυμα της αισοδοξίας και της χαράς. Το ίδιο μήνυμα δίνεται και στον αναγνώστη. Οι εικόνες, λοιπόν, τις φύσης έτσι όπως παρουσιάζονται λαμπερές και χαρούμενες, σίγουρα επηρεάζουν και την ψυχική κατάσταση του σημερινού αναγνώση θετικά και μόνο ως καλό σημάδι μπορούν να θεωρηθούν. 
Κατερίνα Αναστασιάδου,
Γίωτα Βισέρη, Νάνσυ Βισέρη
Α'1

Απάντηση στην 9η ερώτηση
Στο απόσπασμα του Ερωτόκριτου τραγικός ήρωας είναι ο Ερωτόκριτος, γιατί εξορίστηκε από την πατρίδα του για χάρη του έρωτά του. Αλλά και η Αρετούσα μπορεί να χαρακτηριστεί τραγική ηρωίδα, η οποία εξαιτίας της άρνησής της να παντρευτεί τον πρίγκιπα τπυ Βυζαντίου, ο πατέρας της την κλείνει στη φυλακή. Η τραγική ειρωνεία του ποιήματος είναι ότι η φύση είναι τόσο όμορφη ενώ η Αρετούσα παραμένει φυλακισμένη. Αλλά τραγική ειρωνεία έχουμε και στη σκηνή όπου ο Ερωτόκριτος μεταμορφωμένος σε σαρακινό σώζει τον πατέρα της Αρετούσας από το χέρι των Βλάχων. Επίσης στη σκηνή που ο Ερωτόκριτος μεταμφιεσμένος ζητάει από την Αρετούσα να τον παντρευτεί και αυτή αρνείται μέχρι τη στιγμή που αποκαλύπτει την ταυτότητά του. 
 Κατερίνα Αναστασιάδου. Γίωτα Βισέρη, Νάνσυ Βισέρη
Α'1
Απάντηση στην 10η ερώτηση
Η κωμικότητα του Κατζούρμπου φαίνεται όταν ο Κουστουλιέρης προσπαθεί να πείσει τον υπηρέτη του, τον Κατζούρμπο να τον αολουθήσει στη μάχη ενώ ο ίδιος ως στρατηγός είναι πολύ πιο δειλός απ' ότι φαίνεται. Ακόμη φαίνεται και στο σημείο όπου οι δύο τους μαλώνουν για να μάθει ο Κατζούρμπος ξιφομαχία αλλά διαπιστώνει ο Κουστουλιέρης πως είναι άδικη η προσπάθεια και τον αποκαλεί βουβάλι. Ο ποιητής δημιουργεί το κωμικό στοιχείο μέσα από τη γελοιοποίηση ηρώων και καταστάσεων.
Γίωτα Βισέρη, Νάνσυ Βισέρη
Α'1
 Απάντηση στην 11η ερώτηση
Σίγουρα το κωμικό στοιχείο βρίσκεται σε άμεση σχέση με την εποχή του ωστόσο στον Κατζούρμπο μπορούμε να βρούμε κωμικά στοιχεία και σήμερα και να γελάσουμε. Για παράδειγμα, το ντύσιμο των ηθοποιών, ο τρόπος παρουσίασης των ηρώων αλλά και η πλοκή της ιστορίας προκαλούν και σήμερα το γέλιο. 
Ματίνα Γρεασίδου, Χρήστος Γκούντελης
Α'1
Η αλήθεια είναι πως οι  άνθρωποι σήμερα δε θα γελούσαν με το συγκεκριμένο απόσπασμα, γιατίο οι τύπο που παρουσιάζονται στον Κατζούρμπο χρησιμοποιού κρύα αστεία που στην εποχή μας δεν είναι πετυχημένα. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το γέλιο είναι σε άμεση συνάρτηση με την εποχή του.  
Καλοτραπέζη Μαρία, Καλτζίδου Χαρά, Γιαρίμπαπα Μαρία
Α'1
Απάντηση στην 12η ερώτηση
Και στα δύο ποιήματα έχουμε την ίδια μετρική. Και τα δύο είναι γραμμένα σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο και έχουν ξευγαρωτή ομοιοκαταληξία. 
Καλοτραπέζη Μαρία, Καλτζίδου Χαρά, Γιαρίμπαπα Μαρία
Α'1
Απάντηση στην 13η ερώτηση
Άντρας: Ήρθες, γυναίκα μ'; Πού ' σανα, τόσις ώρις, μωρή;
Γυναίκα:   Στην γειτόνισσα μ';
Άντρας:Καλά, μι κοροδεύκεις, κιόλας;
Γυναίκα: Όχι, ωρέ. Κίπλα στη Γιωργίτσα, ήμανα.
Άντρας: Και τι εκάνατε, τόσις ώρις; Μάγείρευάτε;
Γυναίκα:Όχχ, άντρα μ'. Τριλάθκις; Τα κουτσουμπουλιά λέγαμι.
Άντρας:'Αιντε καλά. Στην κουζίνα σ' τώρα να με μεγειρέψ' σ.
Γυναίκα: Ισένα να μαγειρέψ; (γελάει)
Άντρας: Όχχ, μωρή, το κουτουπουκάκκ, που άφκες στου νερουχύτ!!!

Γίωτα Βισέρη, Νάνσυ Βισέρη
Α'1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου